Medewerker krijgt het liefst voortdurend feedback

adult-american-analyzing-1059111

Frequente en informele feedback vervangt beoordelingsgesprekken

De frequentie en de manier waarop medewerkers feedback ontvangen, verandert. Voorheen werden medewerkers één of twee keer per jaar beoordeeld op hun prestaties tijdens het jaarlijkse of halfjaarlijkse functioneringsgesprek.

Tegenwoordig willen medewerkers vaker feedbackmomenten hebben met hun leidinggevende om hun doelen aan te passen en te bespreken hoe zij zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit blijkt uit het Performance Management rapport van het Top Employers Instituut, dat is gebaseerd op het jaarlijkse wereldwijde HR Best Practices Survey dat wordt uitgevoerd onder ruim 900 bedrijven.

Terugkijken

“Bij het beoordelen van de performance van een medewerker kijken managers vooral terug. Terwijl het nuttiger is om vooruit te kijken. Het gaat dan vooral om hoe een medewerker zich kan ontwikkelen en hoe hij kan groeien. Beoordelingsgesprekken worden meer en meer verleden tijd. Medewerkers krijgen liever het hele jaar door feedback; op een transparante en minder formele manier,” vertelt Samantha Crous, Regional Director Afrika & Benelux bij het Top Employers Institute.

Doelen aanpassen

De meeste organisaties vernieuwen hun beoordelingsprocessen. Zo geeft 85 procent van de deelnemende organisaties in Nederland aan dat zij hun managers trainen om medewerkers voortdurend transparante, constructieve feedback te geven in een meer informele setting. Ook beschikt bijna 90 procent van de organisaties over de flexibiliteit om doelen – op zowel persoonlijk als bedrijfsbreed niveau – tijdens het jaar aan te passen. “Bedrijven streven ernaar dat de individuele doelen van hun medewerkers onderdeel zijn van de prestaties van het team en het bedrijf. Managers vinden het belangrijk om de individuele doelen elk moment bij te kunnen stellen om de bedrijfsdoelen te bereiken,” zegt David Plink, CEO bij het Top Employers Institute.

Frequente feedback

Ruim 90 procent van de organisaties beoordeelt zijn medewerkers voortdurend, in plaats van de bekende halfjaarlijkse beoordelingsgesprekken. Medewerkers hechten daar waarde aan, omdat ze de huidige processen te complex en doordacht vinden. Zij willen hun doelen gedurende het jaar kunnen aanpassen, zoals de markt ook het hele jaar door verandert. Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers niet langer alleen maar afgerekend willen worden op prestaties. Ze willen ook gecoacht worden en samen met hun leidinggevende een ontwikkelingsplan opstellen om doelen sneller en beter te behalen.

Uit: manangersonline.nl

Picture of Jolijn Alexandropoulos - Ghijben

Jolijn Alexandropoulos - Ghijben

Jolijn Alexandropoulos - Ghijben is de eigenaar van Skala Training. Met jarenlange ervaring in de branche heeft ze uitgebreide kennis en deskundigheid opgedaan op dit gebied. Haar toewijding en passie voor training hebben haar klanten geholpen om hun gewenste resultaten te bereiken.

cropped-logo_512.png

Categorieën

cropped-logo_512.png

Blogartikelen

Training aanvragen

Heeft uw bedrijf/organisatie behoefte aan trainingen? Vul onderstaand formulier in.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.